Sommaren tjugohundratvå

Jag var tjugotre år och flyktbenägen.
Ung och dum, med plånboken full av sparpengar, en kondom och ett utgånget busskort. Tre vänner på jakt efter sol, sex och sprit. Tio bokade hotellnätter på en ö som aldrig sov.
Det var sann lycka.
Dagarna tillbringade vi på stranden. Det var som balsam för våra sargade kroppar. Tillsammans pusslade vi ihop vad som hade hänt, vilka hade vi hade mött och vad vi hade sagt.
Men det var nätterna vi levde för.
Nattens barn.
Den sköna känslan när hjärnan lindades in i ludd av fyra stora gin tonic. De berusade tjejerna, uppsluppna och långt hemifrån. Det var magi.
Vi ägde nätterna. Rörde oss från klubb till klubb, mörkrets vargar som bevakade sina revir.
Och så jagade vi.
En solbränd sjuttonåring från Halmstad, en yppig blondin från Norrköping, en fin transvestit från Solna.
Alla var byten.
Vi jagade som en flock. Skiljde offret från hennes fulare kompisar. Dränkte henne i komplimanger, sexanspelningar och sprit. Lockade henne att strippa, hetsade henne att ha sex.
Och sedan högg vi till.
Jag minns en särdeles vacker natt. Månens bleka sken färgade de blå fönsterluckorna svarta. En ljum bris fläktade svettiga kroppar.
Hand i hand med en yster artonåring från Skövde. Hon hade söta fräknar på den lilla potatisnäsan. En djupröd mun. Det korpsvarta håret var så blankt att jag kunde spegla mig i det.
Brösten var unga, fasta och hade fortfarande inte inlett kampen mot tyngdlagen.
Midjan, så smal att jag ibland undrade hur hon kunde bära upp sin vackra torso.
De långa, smäckra benen, skulpterade av sandelträ, klädda av den finaste sammet.
Hon var min.
Vi skulle ned på stranden. Jag hade lovat henne en oförglömlig natt. Vi skulle älska i havet, delfinernas sång vår bakgrundsmusik.
I en smal gränd i närheten av stranden satt en ung pojke. Hans lockar var dränkta av svett. Hans hulkande kropp hade fyllt kepsen bredvid med resterna av några öl och en halvsmält hamburgare. Det bleka ansiktet tittade upp mot oss.
- Hjälp mig, kved han.
Västgötskan klingade i mina öron.
Jag böjde mig ner.
- Hur är det fatt?
- Jag har druckit för mycket. Den där jävla tequilan, svarade han och gav mig ett matt leende.
Jag klappade honom på axeln.
- Det går över. Det gör det alltid.
Plötsligt såg jag hoppet tändas i hans blick. För honom representerade jag allt det som var vackert, allt det han hade kommit dit för att söka.
- Tack, skrek han efter mig när vi gick vidare ner mot stranden. Tio minuter senare knullade jag nattens prinsessa mot en solstol .
Jag minns inte om det var skönt. Jag minns inte om hon kom tre eller fyra gånger. Men jag minns pojken.
Sjutton år och flyktbenägen. En rädd, kåt, glad sökare som ville leva ut sina fantasier, långt bortom hemstadens tilldelade roller och förväntningar.
Jag förstod inte vem han var då.
Det gör jag nu.
Det var Ronnie.

Kommentarer
Postat av: Dandyandy

Spot on!

2007-07-09 @ 17:58:32
Postat av: sofia

jävlar vad du skriver bra!

2007-07-10 @ 20:18:13
URL: http://suuufia.blogg.se
Postat av: hampus

mad props

2007-07-13 @ 03:27:33
Postat av: erik

bästa jag läst på hela veckan

2007-07-20 @ 22:38:01
URL: http://acetate.elapse.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0