Sånghoror

Regnet tvingar oss ner i tunnelbanan. Som dränkta katter står vi där, väntar på tågen som ska låta oss slippa undan väder och vind.
Men vi kommer inte undan sånghororna.
De där femtonåringarna som alltid förpestar resorna genom att våldta våra trumhinnor med skönsång. I bästa fall. I värsta fall bjuder de på en kakafoni av gälla röster som till och med skrämmer de rumänska tiggarna. Men det finns ingenstans att ta vägen. Vi är inlåsta i dödens väntrum. På väg till Fruängen.
Jag tittar ut genom fönstret, bläddrar i min Aftonbladet för att se om Ronnie skrivit någon ny krönika, vrider upp min Ipod till max. Oljudet tränger sig ändå på. En ljudmässig ebola som infekterar och bryter ner alla i närheten.
Estettjejer.
Med högerhanden på hjärtat, den vänstra viftande som en taktpinne och slutna ögon sjunger de så vackert de kan. Omkring dem sitter andäktigt lyssnande tondöva kamrater.
"Fan alltså, du är så jääävla bra."
Jag kan se hur estethoran njuter av uppmärksamheten. Hon svarar aldrig utan stämmer bara upp i den nya Alicia Keys-låten jag hatar.
Jag har tänkt mycket på det där.
Det där med handen på hjärtat och slutna ögon. Jag föreställer mig hur hon verkligen gottar sig i sin egen begåvning, verkligen visar hur mycket mer talangfull hon är än vi andra som sitter där.
En obildad pöbel som får chansen att njuta av en ängels röst.
Det är så hon ser på sig själv. Så hon ser på oss.
Jag har lust att gå fram till henne och vrida upp den viftande armen på ryggen. Hon skulle aldrig se mig komma, hon blundar ju.
Sedan skulle jag skrika i hennes öra.
- Nu håller du käft, din förbannade sånghora.
I stället sitter jag där. Lyssnar. Lider.
Och väntar på att någon tiggande zigenarorkester ska överrösta hennes tonåriga yl.


Kommentarer
Postat av: Joar

Word, äntligen en jag kunde relatera till..

2007-06-18 @ 16:30:10
Postat av: Kelly

fast have2have.se har rätt schyssta lårhöga saker :-)

2007-06-19 @ 12:27:23
URL: http://kellybellybutton.blogg.se
Postat av: Anonym

ronnie har väl aldrig skrivit krönikor i punkt SE (däremot i aftonbladet:)

2007-07-04 @ 20:49:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0