Semesterhora

Sanningen är att män ljuger. Den Stora Mannen känner sig ofta så osäker i sin roll att hans enda tillflykt är lögner.
Jag har också ljugit.
Ett sedan länge bortglömt minne flöt plötsligt upp till ytan. Ungefär som en sparv som sätter sig på en gren.
När jag precis hade fyllt tonåring åkte jag och mina föräldrar till Gran Canaria på semester. Jag minns hur jag ensam vandrade omkring och kastade småsten på måsar och solande barn. Mina föräldrar hade satt sig i hotellbaren. Jag fick ett par hundra pesetas och en order om att gå och köpa glass.
Men jag var inte sugen på glass. Smärtan i min unga själ kunde inte förnekas, lindras genom iskall Piggelin, som de för övrigt inte hade.
Då såg jag den. Skylten.
I en fotofirmas smutsiga skyltfönster, handskriven med svart tusch på rosa neonpapper.
"Foto - 1 Hora".
Och skrattet bubblade upp inom mig. Plötsligt kände jag mig inte övergiven längre. Skylten och dess subtila text, ett meddelande som senare skulle bli slagordet för hela min 80-talsgeneration, hade träffat mitt i pojkens hjärta.
Den semestern var den bästa i mitt liv.

Kommentarer
Postat av: pontus

Själv såg jag i spanien senast (san sebastian) följande skylt:
"1 internet hora: 1 euro."
Bra pris, tänkte jag.

2007-06-12 @ 12:12:33
Postat av: Ronnies Groupie

HAHA. Jag älskar dig!

2007-08-02 @ 17:36:31
URL: http://ronniesandahl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0