Mörkret ger och tar

Omkring mig böjer folk sina nackar, ett penibelt försök att undkomma det fallande regn som luckrar upp stadens hårda konturer.
Men jag vägrar böja mig för vädrets makter.
I stället skrattar jag.
En dåres skratt eller den typ av skratt som endast en fullkomligt lycklig man kan prestera.
Neonljusens varma sken tar fram stadens mer melankoliska skönhet. En kakafoni av ljus som samtidigt stänger ute det mesta av mobilpratande kärringar, bruten svenska, fjortiskonversationer och drygt affärssnack.
Jag njuter av att regndropparnas mjuka smekningar över min slitna skinnjacka. Njuter av att känna den svala vätan fukta stressheta kinder. Njuter av att älska det alla andra hatar.
Nära hemmet möter jag honom. En gammal bekant vars namn lurar vagt i minnets dimhöljda vrår.
Han är välklädd och de nyrakade kinderna blänker av årstidens påträngande fukt.
Han går hand i hand med en riktig skata.
Hennes kortklippta hår stretar åt alla håll, hennes nariga kinder avslöjar bristfälllig hudvård och hennes oformliga kropp fullkomligt skriker "Lösgodis - 3,90 kronor hektot".
Jag småler.
Han tittar generat ner i gatan tills vi precis ska mötas.
Då tittar han upp, rycker urskuldrande axlarna och besvarar mitt leende.
Jag skrattar hela vägen hem. Vem kan klandra honom?
Bättre en ful hora i sängen än tio vackra på gatan.

Kommentarer
Postat av: Erik

stephanie säger:
alltså vi som alltid sa hora är inte så bra
Erik säger:
jo!

2007-12-01 @ 01:40:26
URL: http://bringextradragons.blogspot.com
Postat av: Theresias Lidbom

Jag avskyr fnasiga människor.

2007-12-01 @ 09:39:19
URL: http://svartbasker.blogspot.com/
Postat av: Allsång på flensen

Det var då fanimej på tiden ditt as.

2007-12-01 @ 18:33:55
Postat av: KV

Nice.

2007-12-01 @ 20:02:38
Postat av: Anonym-homos

Mycket bra, som vanligt.

2007-12-02 @ 05:07:37
Postat av: Butcher Bird

Du är ett sånt ess... du måste bara vara snygg. Ingen ful människa kan hata människor så mycket.

2007-12-02 @ 23:56:49
URL: http://www.metrobloggen.se/pk
Postat av: Sture Bergdahl

Jag tycker författaren har ett uselt grepp om verkligheten och människans väsen. Hans vän tittar ner i marken när de möts? Än sen? Det betyder inte att vännen skäms och tänker "Du måste förstå mig, gamle vän. Det har bara blivit såhär. Hon är snäll och pålitlig, och jag, jag har varit ensam så länge". Författaren är ute på tunn is när han lägger såna tankar i en annan mans huvud. Vännen är säkert kär och älskar den unga kvinnan vid hans sida.

2007-12-04 @ 22:21:33
Postat av: Sture Bergdahl

"vid sin sida", heter det.

Bor ihop med storasyster som rättade mig. Men försent.

2007-12-04 @ 22:26:27
Postat av: sweetboy

Bloggkommenterarhoror!

2007-12-05 @ 09:03:14
Postat av: Klas Klattermus

Gillade allt forutom frasen "drygt affärssnack", Den kandes tillrattalagd.

2007-12-05 @ 16:26:06
Postat av: Beelzeboss

Awesome. Var fan på tiden också! :D

2007-12-12 @ 15:51:29
URL: http://satan.blogg.se
Postat av: Herren

Om du laddar upp de här texterna på vulkan.se kommer jag att köpa boken till min flickvän i julklapp.
Är inte ironisk, om nån idiot tror det.

2007-12-13 @ 11:03:06
Postat av: Braxen

Fjärilshora! Nu har det gått tre veckor sen du senast delade med dig av dina eminenta horobserverationer. Skärpning.

God jul, hora!

2007-12-22 @ 23:04:46
Postat av: pedram

uppdatering, tack!

2007-12-25 @ 15:41:55
URL: http://enslugen.blogspot.com
Postat av: Kråkan

Om du inte börjar prestera igen så kommer jag och äter upp dig..

2008-01-01 @ 00:33:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0